End..

By aimanhanis. - 05:29

continue...



 soalan : kenapa tak jadi diri sendiri? kenapa perlu jadi orang lain?

aku dulu tak macam sekarang. dulu aku keras kepala, panas baran, jenis suka buat keputusan melulu but at other side, orang cakap aku baik, aku rajin, aku peramah, and aku bukan pentingkan diri. tapi lepas aku masuk universiti, someone tegur ....

" sampai bila kau nak bawak perangai kau yang 'dulu'? kau kene ingat, bukan semua orang boleh  terima perangai kau yang dulu. lagipun kau makin besar, umur makin meningkat. takkan nak stay dengan perangai dulu. lagi2 kau perempuan. tak elok and tak manis "

start dari situ, aku cuba ubah perangi aku. mula mula memang seronok dengan perubahan diri sendiri. banyak kebaikan aku dapat. tapi makin lama apa yang aku nampak, aku berubah kepada manusia yang lemah. perubahan aku ramai orang ambik kesempatan. aku tak boleh nak marah. aku jadi penakut. aku jadi ikut saja arahan orang. bila aku sedar yang aku dipergunakan, aku selalu bersangka baik. sedangkan aku dah nampak bukti depan mata. dari situ, aku tak faham. aku berubah untuk apa? aku sendiri perasan, perubahan aku lebih kepada menyeksa diri. hari demi hari, aku hidup dengan rasa takut. takut aku buat salah, takut orang tak suka aku, takut dengan bayang bayang sendiri. 


8 "bukan semua benda kau patut bagitahu"


dari situ, aku dah belajar untuk pendam masalah aku. masalah aku orang tak suka dengar. bila diorang dengar, diorang akan rasa kesian. aku jadi manusia yang suka menyusahkan orang. aku kene belajar berdikari. 3 tahun, bahagia aku hanya sementara. pernah satu hari, dia sendiri janji dia takkan berubah and end up dia sendiri mengaku " perasaan boleh berubah ". itupun lepas dia dah penat dengan perangai aku. aku sedih. dia senang lupakan dan terus meluah rasa pada yang lain. aku sendiri merangkak dan bangun sendiri. percayalah, sepanjang aku menulis benda ini, aku tak henti menangis. aku baru sedar, hidup aku sepanjang 3 tahun sebelum ni banyak perkara sedih dari gelmbira. dari suka boleh bertukar jadi benci. 

pada sesiapa yang baca, jangan salahkan manusia yang korang sangkakan tu. aku yang banyak buat masalah. aku yang banyak menyusahkan dia. aku bagi dia penat dengan perangai aku. aku sedar, aku bukan perempuan yang dia idamkan. aku selalu usaha. cuma mungkin dia tak rasa. mungkin dia nampak aku hanya relaks saja. aku tak salahkan dia. semuanya berpunca dari aku. dia banyak jaga aku. aku yang banyak menyusahkan dia. aku ni tak pandai ambil hati orang. yang tahu pandai menyakitkan hati saja. mungkin dari situ perasaan dia mula " turn off " . silap aku. memang layak aku dapat balasan macam ni. dia pesan, habis belajar pandailah aku jaga diri nanti. insyaAllah. aku cuba,
 

  • Share:

You Might Also Like

0 comments