Matang?

By aimanhanis. - 07:30










My opinion..



Matang; apa kau faham tentang matang? No no, apa yang AKU faham tentang matang? Okaylah be fair lah, apa yang korang faham tentang matang ? and the result is, Kebanyakan jawapan yang aku jumpa semua bergantung pada umur. [bila umur semakin meningkat, makin matanglah diri seseorang tu] [cuba bersifat dan bergaya seperti orang dewasa] [wajah yang tak padan dengan umur]hm, macam menarik.


Bagi aku, [bagi pendapat aku lah] jawapan atas ada yang kene ada yang tak kene. And jawapan yang paling aku setuju [bila umur semakin meningkat, makin matanglah diri seseorang itu]. tapikan, bukan semua yang akan matang based on umur. orang uur muda pun ada yang dah matang dari umur yang tua. kan? pening pulak..
Aku bukan nak cakap yang aku ni matang. Tidak and jauh sama sekali. Cuma, aku tengah belajar untuk menjadi lebih matang dan bertanggungjawab dalam kehidupan. Ya aku masih belajar. Banyak benda lagi aku kene belajar. aku mengaku.Antara point dalam definis ' Matang ' -


1-    Meminta maaf dan memaafkan.


Dulu, aku paling liat nak minta maaf. Ya, orang cakap dah buat salah minta lah maaf.  Bukan susah pun. Bukak mulut pastu cakap, saya minta maaf. And then terpulang dekat dia nak maafkan. Itu yang aku ingat lagi. Bukan lupa siapa yang bagitahu Cuma biarlah menjadi rahsia. Tapi lepas satu eksiden, and someone told me,* aku ingat apa yang dia cakap and aku ada tambah ayat untuk sedapkan ayat -
-         ‘ kau lepas ni rajin lah mintak maaf kat orang. Well, kadang kadang kita ni buat salah tanpa sedar. Salah tu paling senang keluar dari mulut. Lidah tu nak dibandingkan tajamnya dengan pisau, lidah lah menang. Kita jangan nak harapkan kesalahan datangnya dari perbuatan, bukan cakap takde, ada je orang/kita BUAT salah Cuma paling banyak and tanpa sedarnya dari mulut la. Kalau yang jenis cakap lepas tu memang tak boleh kata apa. dia boleh sedar diri. Kalau boleh la. Tapi for me , better always said sorry kalau kau nak tenang. Even kau ada salah or takde. rajinkan mulut minta maaf. Mybe kau akan tenang. Aku tak janji tenang tu untuk forever sebab bagitahu aku, manusia mana yang tak pernah lari dari buat kesalahan? At least kau dapat rasa tenangnya lepas minta maaf.

Minta je maaf even kau takde salah. Dari situ kau boleh nampak and belajar jadi orang yang matang. Bukan nak suruh kau bangga diri, kau boleh belajar jadi ikhlas tu macam mana. Aku tahu susah nak minta maaf kalau salah and lagi susah nak minta maaf walaupun kau takde salah and kau betul. Tapi, cuba kau buat. Why not kan? Mulai hari ini, bila kau bergaduh dengan orang, kau cuba jadi orang pertama yang minta maaf. Walaupun kita betul, apatah lagi bila kita salah. Seriously, kita tak rugi apa apa pun. Tapi kau akan dekat dengan kematangan diri. Trust me.

 Aku taknak bagitahu apa yang kau akan rasa. Buat dulu, mesti kau akan rasa something. Believe me, tak teruk pun. Dari situ jugak kau boleh belajar turunkan ego kau. Kau minta maaf, banyak benda kau boleh belajar and dapat. Sama je memaafkan orang. Yang tu paling susah gila kau nak buat. Serious talk. Yela, kadang kadang, Kau disakiti oleh someone ke, And kau disakiti sampai kau mengalir air mata tanpa dia sedar or memang dia tak sedar pun kan? Mana nak tahu, mungkin susah kau nak maafkan dia even dia dah mintak maaf. Tapi kau dah besar, kau boleh fikir. Bukan senang nak memaafkan, apatah lagi yang mengulangi kesilapannya berpuluh puluh kali ataupun kesilapan yang dilakukan oleh orang yang kau sayang. Jika tak mampu memaafkan, at least cubalah. Tapi kau kene ingat. Memaafkan tu adalah perkara yang lebih baik.

Tapi aku nak kau ingat, dalam dunia ni, benda yang susah ialah meminta maaf walaupun kita salah, benda yang lagi susah meminta maaf walaupun kita betul. And last, benda yang paling susah gila ialah part nak memaafkan orang. So, belajar and faham. Selalunya orang matang selalu buat macam tu.

Panjang kan aku ingat apa yag dia cakap? hahahahaha. okay back to the topic -Thats why aku tak takut nak minta maaf berulang ulang kali. Sebab aku tahu, siapa betul siapa salah. Cuma aku letak tepi je dua tu. Aku taknak pentingkan diri. Persetankan orang nak cakap apa. diorang tu penakut. Takut nak minta maaf. And aku cuba tak jadi macam tu. I’m not afraid of being different but i’m afraid of being the same as everyone else.




2-    Faham. Diri dia or kita


Part ni paling aku suka. Aku nak selalu orang faham aku. Nak sangat orang tahu and rasa apa yang selalu aku rasa. Apa benda yang aku lalui setiap hari. Apa yang aku rasa setiap hari. tapi aku faham, bukan aku je yang ada masalah, orang lain ramai lagi ada masalah, ada yang lagi teruk dia punya masalah. kene positif. cari jalan untuk faham diri macam mana nak selesaikan masalah. bukan lari dari masalah.
" Kita takkan pernah selamanya dapat apa yang kita nak, apatah lagi dengan semua manusia di dunia ni. Simpan dalam2 bende tu. Aku tahu, kau banyak dah faham orang, tapi orang tak pernah faham kau. How poor you dear, kuatkan hati. Like i said, kita takkan pernah selamanya dapat apa yang kita nak. "

Bila kita matang, orang ajak kita bergaduh, kita tak cepat melenting atau marah. sebab kita terfikir betapa orang yang ajak kita bergaduh tadi tu, memang tak matang. Kalau dilayan, maka kesianlah dia, juga kita sama sama tak matang macam dia.
And bila kita ajak orang bergaduh dan orang tu tak layan ajakan kita tadi bukan bermakna dia takut dengan kita, tapi dia matang. Mungkin dia sedang meraikan kelemahan kita yang menkhinzir buta dalam tindakan, tak fikir panjang pun.
‘ Look hanis, ada situasi, kita kena faham orang. Kene mengalah. Ada situasi kita kene pentingkan diri sendiri. * yes. This is the point *
 ‘ And one more, tepuk dada tanya selera. Adakah kita ni tak pernah tak mencuba memahami orang lain, letak diri kita dalam situasi dia? bezakan? siapa lagi perlukan bantuan? Kalau boleh, elakkan dari pentingkan diri. Ingatlah, dunia ni umpama roda. Hari ni kita faham, besok orang faham kita. Hari ini kita mengalah besok orang pulak akan mengalah. Hari ini kita mintak orang faham kita. Besok orang pula akan mintak faham diorang pulak. Jangan marah kalau kita dicaci, direndahkan mahupun dihina. Mungkin roda kita sedang berputar. Zaman zaman kita yang mencaci merenahkan dan dihina itu sedang berpusing ke bawah. Percaya je lah kifarah tu wujud. Senang ‘
And i was like damn girl, 100% totally right!!



3-    Tidak lari daripada masalah.


Masalah dicipta bukan untuk dijauhi. Juga bukan untuk didekati. Tapi masalah dicipta untuk dihadapi, untuk diselesaikan. Tapikan. Siapa suruh cari masalah. Kan dah jadi satu bebanan. Hmm * wondering
Kadang kadang orang matang ni, air mukanya tenang, perangainya pun tampak tenang and sentiasa happy go lucky, tapi kisah hidupnya basah dipenuhi titisan air mata.
Orang yang matang dia anggap satu masalah tu satu rahmat bagi diri dia. Ujian. Masalah yang diberikan olehNya adalah ujian untuk memantapkan diri, musahabah diri dan lain2. Tapi untuk orang yang tak matang ni, dia mencipta masalah yang lain pulak daripada masalah yang sedia ada. Malah dia juga menjadi masalah kepada orang lain. Aduhai. Masalah betul *sigh


-------------


Semuanya datang dari sebuah pengalaman. Pengalaman mendewasakan kita. Ya benar. Kadang kadang pengalaman diperolehi daripada peristiwa peristiwa kehidupan kita yang begitu pahit dan memedihkan. Kadang kadang sebaliknya. Dari pengalaman juga, terselit rasa takut.




sincerely ;
π’Άπ’Ύπ“‚π’Άπ“ƒπ’½π’Άπ“ƒπ’Ύπ“ˆ


  • Share:

You Might Also Like

2 comments

  1. betul tu matang bila kita cuba faham situaso tanpa menyalahkan sesiapa

    ReplyDelete
  2. setuju dengan semua points..tapi tak semstinya matang itu bergantung pada umur..bagi AD matang itu daripada pengalaman.

    ReplyDelete