I’m married

By aimanhanis. - 10:56

 



Assalamualaikum and hola guys. So here we go. Setelah sekian lama tak update blog. Last update pun tahun 2021. Gila aaa sekarang dah 2023 dah wei skip setahun hahahahaha.  So memang lama tak update blog. Memang dah lebih setahun. Ye do setahun lebih tak update. Sedar sedar tudia dah kahwin dah. 




Iyup. I’m already married guys. Tak percaya kan? Last posting blog aku pasal lelaki yang aku baru kenal 2 bulan je. 2 bulan aaaaaaa tak caye en? Nak dijadikan cerita aku kenal dengan husband dalam hujung bulan 7 itu pun still pkp 2.0 and masa tu aku kene buat surat polis untuk rentas negeri. Balik johor sebab nak hantar adik vaksin. Lain pulak jumpanya. Hehehe. Last posting aku tak cerita macam mana aku jumpa husband cuma aku bagitahu, aku kene ugut je dengan ibu which is my mom. :) Wait. Pembetulan. Bukan kene kahwin paksa!! No no no A big No!! Kene ugut tu dah terlajak sikit. Aku kene ugut sebab mula mula husband jumpa ibu minta izin nak kenal dengan aku. Tapi kenapa kene ugut? Hahahahahaha okay summary je ya aku bagi…


Tahun 2021 adalah tahun perpisahan yang teruk bagi diriku ini. Sedih dia macam hm tak pun. Aku lagi happy putus dengan lelaki yang AKU sendiri sia siakan selama 5 tahun macam tu laa. Itupun aku kira agak agak yang dia betul rasa sayanglah. Selain tu sebab kesian. Malas nak cerita pasal yang tu, sebab main story pasal husband i yang tercinta. Hikslmsbjhsx okay 

tahun 2021 bulan 7 still dalam pkp 2.0 lagi. Masa tu tengah hangat kene ambil suntikan vaksin tak kiralah berdaftar dimana. Nak dijadikan cerita my siblings kene suntik kat johor sebab ibu kerja sana tapi bebudak tu ada kat perak. I dah cucuk kat perak sebab frontliner kan ;) bebudak tu memang tak boleh naik bus sorang unless aku mati dengan mak sendiri sebab biar adik sorang naik bus lagi lagi perempuan so naa. Aku lagi takut mak aku dari polis. Setel surat dari polis gerak johor. Itu pun naik bus kematu sia punggung. 12 jam dengan transit lagi. Manjung - Larkin - kota tinggi - sg rengit Tu ha hujung peta mak aku keje nasib tak masuk singapore. 7 hari duduk sana sebab 6 bulan tak balik tengok ibu. Alang alang tinggal bebudak tu kat sana terus sebab duduk dengan aku tak terjaga.

Last day nak balik manjung, ibu cakap ada orang tolong buat surat rentas negeri. Tu pun ibu minta izin sebab dia tahu aku jenis tak bagi budak budak ibu which is anak buah dia buat surat untuk aku. Takut terhutang budi. Ouh lupa nak bagitahu yang my mom kerja navy. So hidup aku dari kecik surrounded by abang abang navy yang aku benci sebelum kahwin. Kenapa benci? Banyak sebab tapi aku turn off this part sebab hormat husband <3 sekarang tak benci sebab yang dulu dah takde hahahaha so back to the story, aku jenis baran sikit dulu semua benda tak kena. So nak taknak izinkan je la sebab ibu tak pandai nak buat surat macam tu. Kita minta tolong dengan ibu kan, rasa jahat sampai ibu kene minta izn dengan aku pulak. And settle semua next day gerak balik manjung kematukan punggung lagi 12 jam. Hahahaha

After 1 week dapat call dari ibu yang dia kata, ada orang nak kenal dengan aku. AKU BLUR gila masa tu. Aku tengah keje swab patient wei. Aku cakap okay je. And ibu masa tu sound direct dengan aku. Dia ugut bhai kata jangan kau mimpi nak maki marah marah budak ni. Dia datang dengan cara elok nak kenal dengan kau. 

And benda yang aku tak boleh terima ibu cakap masa tu dia tunjuk gambar raya, tahun 2020 dimana badan aku gemuk chubby so aku tak rasa tu lawa bagi aku. Adik aku lain lagi cun sia. Husband aku tunjuk aku. Dia kata nak kenal dengan aku. Ibu suruh tunjuk dua kali sebab takut salah tengok sebab ibu rabun dekat. Aku terasa nok hahahhaha. Ibu pun tak berani nak bagi kata putus kat husband aku so dia minta husband aku kenal dulu. Hahahahaha aku terluka masa ibu cerita. Terluka beb ibu kutuk cara halus. Hahahahah masa tu Ibu mintak kawan dulu sambil kenal hati dulu. Jujur masa tu aku malas, aku kalau boleh nak kenal ‘ hi aku hanis. Single umur 24.  Ada keje and duit stable. Hby?’ Tapi macam aku cakap, aku takut ibu. 

Sebelum ibu bagitahu benda tu, ibu pernah persoalkan masa depan aku. Mana lelaki yang aku idamkan dulu? Aku jujur. So bermula sembang anak beranak, lepas 4 jam termasuk kene marah kaw kaw sebab salah pilih jodoh, aku diam. Ibu tambah lagi bebelan dia tentang kau ni dah umur berapa blabla, orang lain dah kahwin anak satu blablabklanjshdiugqba

trust me guys. Aku nak semua tu. Sape taknak? Yang taknak tu bukan apa sebab single :( *mohonmaaf Tapi bila difikirkan diri sendiri yang buat masalah, salah pilih jodoh and jadi bodoh sebab lelaki bodoh. Tak rasa blur ke nak jawab persoalan masa depan dari mak kita sendiri? Blur kan? Takkan nak letak jawapan ‘ ada dah lelaki tapi tengah kenal kenal. ‘ nak menipu lagi lagi dengan mak kau? Apa nak jadi ha? So nak tahu apa jadi? Aku masa tu dah nekad, hati aku memang dah tepu sedih marah give up dengan semua orang include diri aku sendiri. Aku cakap dekat ibu 


“ andai kata ada orang nak kenal dengan kakak, ibu rasa dia baik and bagus untuk kakak and masa depan kakak, Kakak terima. Kakak ikut cakap ibu. Kakak serah bulat bulat dekat ibu. “ 

Gila kan? Memang gila macam dalam novel tapi tu lah hidup aku. Aku dah give up dengan semua benda. Aku punya hati masa tu kalau orang boleh masuk, diorang keluar balik beli something yang boleh bagi meriah and nak letak dalam tu sebab sunyi sangat. Kosong. Nak bercinta balik lepas 5 tahun lebih sia sia je? Nah baik aku keje hari hari takde cuti. 

And and anddddd Ibu tanya, kalau budak navy yang tanya? Ibu terima jugak macam mana? Aku kata okay. Tak kisah janji bukan geng khunsa. Sebab dulu aku pernah bagitahu ibu dengan bangga se bangganyaaaa “ kalau boleh kann, nanti nak kahwin selain dari budak navy. Navy is out from my list. “ nahh kau sangkut terus. Menung aku tengok husband pakai baju POD masa sanding aku. So aku baru faham orang tua pesan, kalau boleh jangan benci sangat. Takut sangkut.

  So here we are. Termakan dengan kata sendiri. Bila fikir balik serious kelakar, member aku datang masa sanding semua cakap otak kau tertukar dengan orang lain ke? Atau aku sakit ada amnesia ke long term memory ke apa ke? Masa tu aku fikir nasib baik korang datang bawa hadiah, kalau tak aku halau balik hahahahaha





             





Tengok muka renyih gatal aku hahahahaha. 


So persoalan dalam tahun 2021 bulan 11 sampai aku nikah tahun 2022 bulan 12. Banyak benda jadi. Semua pasal diri aku, aku jujur sebelum nak kenal lagi dalam. Andai kata dia nak undur diri sebab jumpa perempuan pelik macam aku ni kan, so masa tu aku ready kan diri mula mula kenal. Gentle cerita semua. Dia pun cerita semua. Sama sama terluka. And selain tu jatuh bangun aku dengan husband aku. Aku ragu. 

Sebab apa? Perasaan aku. Macam ombak. Bukan sebab ragu ragu dia ada perempuan lain ke apa. Tapi aku. Setiap hari, setiap masa disebabkan aku takut nak act normal. Nak rasa normal dalam hubungan. Tapi ada benda halang. Aku jumpa punca. Sebab terkesan dengan yang lama. Aku jujur dengan husband. Sampai satu part dia marah, sebab aku jenis tak reti call sebab lebihkan ws je untuk communicate kalau ada problem. Aku jujur dengan husband kalau aku call, aku takut dia lari, dia block aku and dia tinggalkan aku. Lebih teruk aku takut dia maki aku sebab call. Aku takut. Hidup aku dengan husband sebelum kahwin banyak takut. Aku takut dengan bayang bayang lama. Nampak bodoh kan tapi hakikatnya aku takut yang tu. Sampai sekarang aku ingat lagi husband pesan,


 “ tinggalkan hidup yang lama. Saya, awak ada sejarah masing masing. Tapi awak sendiri kene bangun and tolong diri sendiri dulu sebelum beri ruang kat orang lain nak tolong awak. Kalau awak pun tak tolong diri sendiri macam mana orang lain nak tolong? Jangan harapkan orang lain faham awak. Awak faham diri awak dulu, baru beri peluang orang lain faham awak. Saya selalu ada dengan awak. “


Aku bersyukur, mungkin ada hikmah juga ibu kene hantar kerja johor. Semua yang jadi semua bersebab. Aku faham dan aku terus rasa bersyukur. So kesimpulannya kena ajar diri sendiri, jangan kerap tengok hidup lama. Kalau betul rasa nak ubah, tetapkan pendirian, yang lama jadikan pengajaran. Hidup ni tak boleh nak lari dari masalah. Satu je cara, nak taknak kene hadap juga. Lari la dari masalah, nanti dia datang balik. Kalau hadap masalah tu, mungkin selesai, mungkin jadi lagi mudah tak rumit macam dulu. Semua orang ada hidup masing masing. Untuk aku, yang lama memang dah terkubur sejak aku terus jalan ke depan. Aku doakan sesiapa yang baca ni dimudahkan segala urusan, dan dimurahi rezeki selalu pada masa yang akan datang. Doakan aku juga untuk duduk bertiga dengan husband <3 

P/s - bukan summary ni karangan sorry la hek 




Salam sayang dari  π’œπ’Ύπ“‚π’Άπ“ƒπ’½π’Άπ“ƒπ’Ύπ“ˆ ♥

  • Share:

You Might Also Like

0 comments